Juni 2015: kiezels en druppels

Kiezels en druppels, een nieuw avontuur

afb19De dienst Ondersteunende Begeleiding gaf in het voorjaar een reeks “Kiezels en Druppels” gebaseerd op het Rots en Water- programma. Een open aanbod voor kinderen van 6 tot 9 jaar uit organisaties BJB van Vlaams Brabant.

Een enthousiaste bende kwam hier zes keer toe op het erf in Herent en ging aan de slag. Intussen bieden we – op vraag van de adviesgroep “ jonge kinderen” – dit programma aan op maat van vragende organisaties.

Binnen onze KET-trajecten, gaan we voor een duidelijke opstart, een krachtige activiteit, een transfer naar de dagdagelijkse leefwereld en een afronding op maat.

Hieronder zoemen we in op de manier waarop we een traject afronden: we kijken samen met de jongere en de betrokkene terug. We schrijven dan een persoonlijk verslag voor de jongere waarin we terugblikken op feiten, proces, indrukken van zijn/ haar traject binnen Alba. We geven het ‘kleur’ met een fotocollage. We vragen hen om hun tevredenheid, bedenkingen te formuleren en naar ons door te sturen.

Hieronder lees je een verkorte, aangepaste versie van een persoonlijk verslag:

Tamara, Uiterst verlegen kwam je hier de eerste keer aan. Een meisje van 8 met grote ronde ogen en hoog stemmetje. Je schreef je in voor onze eerste reeks ‘Kiezels en Druppels’ om samen met 5 andere kinderen spelenderwijs aan de slag te gaan rond weerbaarheid. Lovely wou vriendjes leren maken en Dylan wou minder snel boos worden. En jij wilde leren opkomen voor jezelf. Aan de hand van spelletjes en oefeningen leerden we stevig staan, rust en kracht in onszelf vinden, focussen, samenwerken en spelen. Sterk staan, daar werd je heel goed in. Het was mooi om te zien hoe je je eigen lichaam en jezelf beter leerde kennen. Je genoot zelf ook zichtbaar van die nieuwe kracht die je in jezelf ontdekte.

We leerden ook over rots – het doorzetten, grenzen aangeven, opkomen voor jezelf – en over water: zachtheid, het zorgende, en fl exibele. Je begreep snel waar Rots en Water om draaide. De tweede keer zei je: “Ik ben altijd Water.” Twee weken later, kwam je t-rots aan: “Ik was rots deze week want ik wilde mijn huiswerk niet maken.” Vanaf dan leerden we een andere Tamara kennen: je liet jezelf meer zien en experimenteerde volop met grenzen.

Je lievelingsoefening was ‘paardje’ waarbij je als Water het dier eerst verzorgde, en dan als Rots zelf paard was, of de ruiter die stevig bovenop het paard stond. In alle drie de rollen was je goed en vooral als ruiter kreeg je meer vertrouwen om mooi sterk te staan op je paard. We leerden ook ‘stop’ zeggen en grenzen aangeven. Dat was voor jou niet altijd gemakkelijk om dat goed Rots te doen.

Na 6 sessies, bij het afronden met een gezellig kampvuur, viel ons op hoeveel jij en de anderen bijgeleerd hadden. We horen van je begeleiding hoe hard ook zij de verandering opmerken. Hoe je wat je leerde, toepast in je dagdagelijkse leven. Hoe je plots niet meer dat onzichtbare meisje bent dat alles goed vindt.

Volgende week komen we nog eens bij jou in de leefgroep voor een sessie. Zo kunnen alle kinderen én de begeleiding eens proeven. Wij kijken er alvast naar uit!

Och ja, en mocht je nog kinderen kennen die Kiezels en Druppels willen? Zeg dan maar dat we er bij Alba klaar voor zijn.

Liefs
Dagmar, Sophie en Ruth

afb20